Het inzien van de administratie van uw eigen VvE is een recht (een inzagerecht) van ieder lid van een VvE. De administratie van een VvE is o.a. gebaseerd op de bankafschriften van de bank(betaal- en spaar)rekeningen van de VvE. Voorafgaand aan het vragen aan het bestuur om inzage, is het aan te bevelen allereerst te raadplegen de artikelen van de Akte van Splitsing (de splitsingsakte) en het reglement van de VvE waarvan u verplicht lid bent.  

De administratie van uw VvE (kortweg A) en de administratie van de beheerder (kortweg B) zijn twee verschillende dingen. Een softwaresysteem of pakket voor het beheren van een VvE bestaat doorgaans uit de onderdelen:

- Administratief beheer

- Financieel beheer

- Technisch beheer.

 

KORTE HANDLEIDING van TWINQ (huidige versie is vernieuwd in 2018):

Stap 1- Inloggen met uw gebruikernaam en wachtwoord

Stap 2- Kies de optie `Laat menu zien`

Stap 3- Kies in het menu-scherm de optie 'Financien'

Stap 4- Kies de optie 'Geldstroom via de bank'.

Stap 5- Kies een Boekjaar (bijvoorbeeld: 2019).

Stap 6- Kies een Bankrekening

Stap 7- Kies een Datum van een Dagboekstuk, bestaande uit één of meerdere boekingen.

 

TIP 4: raadpleeg o.a. de website http://www.kascommissiegids.nl

TIP 5: ook behulpzaam is het boek "Financiën van de VvE", vermeld op dezelfde website.

  

Financiele Registratie en Analyse

De financiele gegevens van de overzichten van TWINQ kan men downloaden cq. overnemen in een Excel-bestand. Dit geeft de mogelijkheid om de gegevens te sorteren en te analyseren. 

Laatste update: 17 januari 2019
Tags: inzien, administratie, inzagerecht, TWINQ, handleiding, kascommissie, gids, tip